Stappenplan Google for Education voor afstandsleren in secundair onderwijs

- Gastauteur

Naar aanleiding van de maatregelen rond het coronavirus COVID-19 moeten alle scholen in het secundair onderwijs noodgedwongen de lessen opschorten. Gelukkig leven we in de 21ste eeuw en is digitaal onderwijs mogelijk. In dit artikel overloop ik een stappenplan voor scholen, leerkrachten en/of ICT-coördinatoren die snel aan de slag willen gaan met afstandsleren via Google for Education. Voor secundaire scholen die al dan niet met G Suite for Education en Classroom werken is afstandsonderwijs vrij snel op te zetten met Google Hangouts meet. Hierbij een concreet stappenplan voor de leerkracht om dit snel op te zetten.

Voor welke scholen is dit stappenplan van toepassing ?

Scholen die met G Suite for Education (en Chromebooks) werken hoeven geen stappen te ondernemen om hiermee aan de slag te gaan. Scholen die nog niet met G Suite for Education werken en wel snel hiermee willen starten kunnen deze versnelde procedure volgen alvorens te werken met dit stappenplan. 

Waarvoor dient dit stappenplan ?

Met dit kort stappenplan kan je op een snelle manier mogelijk maken dat leerkrachten hun les kunnen geven op een min of meer normale manier vanuit hun klas of van thuis uit. De leerlingen volgen de les thuis online.

Praktische afspraken rond duur, tijdstippen en inhouden laten we over aan de school en/of leerkracht. In het voorbeeld hier beschreven, hanteren wij zelf de volgende planning :

09:00 – 09:30 uur – Videogesprek klassikaal: instructiemoment 
09:30 – 11:00 uur – Zelfstandig oefenen
11:00 – 11:30 uur –  Videogesprek klassikaal: vragen en evaluatie

Doorlopend kan een leerling eventueel een 1:1 gesprek aanvragen met de leerkracht voor extra ondersteuning.

Wat heeft de leerkracht nodig?

  • Apparaten: Chromebook of laptop met webcam/microfoon, tablet, iPad (om interactief te kunnen werken zijn een camera en microfoon wel aangewezen).
  • Account: Google for Education account via de school – klik hier om via een versnelde procedure een G Suite for Education Domein op te zetten
  • Software: Google Classroom, Hangouts Meet (zit standaard in G-suite for Education)
  • Internetverbinding

Wat heeft de leerling nodig?

  • Apparaten: Chromebook of laptop met webcam/microfoon, tablet, iPad (om interactief te kunnen werken zijn een camera en microfoon wel aangewezen).
  • Account: Google for Education account via de school
  • Software: Google Classroom, Hangouts Meet (zit standaard in G-suite for Education)
  • Internetverbinding

Platform voor dagelijks gebruik

  • Google Classroom voor dagelijkse leeropdrachten. 
    • Organiseer al je werk op 1 plek. Werk met een overzicht per klas. 
    • Organiseer alle vakken in één lesgroep. Nodig je collega’s uit om samen te werken.
    • Maak een structuur per dag in Google Classroom. 

TIP!  Aan de slag met Google Classroom

  • Alle leraren gebruiken Hangouts Meet om videoconferenties te organiseren.Tot 1 juli kun je gratis alle streaming via Hangouts Meet opnemen. De beheerder moet dit wel inschakelen in het beheer van het domein.
  • Laat leerlingen ‘s morgens inchecken. Dit kan met een Google formulier. Zie voorbeeld
  • Organiseer elke morgen een ‘goedemorgen Hangout’ van 15 min (klastitularis).
  • Stel een gezamenlijke planning op, doe dit per vak/jaar. Zie dagplanning.
  • Sluit de dag af met een check-out.
  • E-mail- en Google Chat-groepen worden gebruikt voor communicatie tussen medewerkers.
  • E-mail wordt gebruikt om formeel met ouders te communiceren.

Verwachtingen voor lesgeven en leren

  • Leerkrachten geven niet meer dan 2 vakken per dag aan studenten. 
  • Halveer de taakbelasting. Houd rekening met de omgevingsfactoren van de leerlingen:
    • de thuisomgeving en situatie (broers en zussen) heeft iedereen een pc? Hoe kan de school hierin ondersteuning bieden.
    • Beperk de schermtijd.
  • Focus op de leerplandoelen die thuis kunnen behaald worden.
  • Zet leerlingen zoveel mogelijk zelfstandig aan het werk.
  • Ga niet (teveel) nieuwe apps inzetten. Kan erg verwarrend werken.
  • Werk met een vaste structuur

Praktische afspraken rond duur, tijdstippen en inhouden laten we over aan de school en/of leerkracht. In het voorbeeld hier beschreven hanteren wij volgende planning :

Voormiddag vak 1

Voor de namiddag kun je dezelfde structuur hanteren. 

Planning Google Classroom
Planning 2 Google Classroom
Planning 3 Google Classroom
  • Leerkrachten voorzien volgens eigen leerplan opdrachten. Hiervoor kunnen verschillende tools ingezet worden. 
  • Waak over de werkdruk.
  • Werk met onderzoeksprojecten die zijn opgesplitst in deelopdrachten om het proces voor leerlingen te vereenvoudigen. Voorzie studenten van een sjabloon en rubric
  • Leraren werken samen een schema uit. Elke leerkracht mag niet meer dan één les per dag aanbieden. Lever de nodige bronnen aan via hyperlinks zodat de leerlingen op zelfstandige wijze hun weg kunnen vinden doorheen de opdrachten en aangereikte materialen.
  • Werk met een ​​checklist van opdrachten die moeten worden voltooid. Voeg opdrachten van andere leraren toe aan deze checklist.
  • Google Classroom biedt structuur voor samenwerking en opvolging. 
  • Leerkrachten volgen de voortgang en deelname van leerlingen op.
  • Toon begrip voor de thuissituatie van studenten.
  • Bij elke opdracht krijgen studenten feedback, ook al is het maar een duim omhoog. Dit kan via Google Classroom of rechtstreeks in Google Docs via ‘Reactie toevoegen’.
  • Feedback via spraak en video is waar mogelijk zeer waardevol voor uw studenten. Zie tips.
  • Leraren zullen ouders minstens één keer per week een algemene update e-mailen.
  • Leraren werken met een video of Hangout per dag waar studenten naar kunnen kijken. Video wordt zoveel mogelijk aangemoedigd! 
  • Maak geen video’s die langer duren dan 10 min.
  • Houd het moreel van uw klas en de werkdruk van de studenten zorgvuldig in de gaten. Je hebt de vrijheid om goede beslissingen te nemen voor het welzijn van je studenten.
  • Zorg voor een gezonde balans tussen werk en privé. 

Hangouts Meet

Een digitale lesplaats opzetten met Hangout Meet

  1. Log in met je schoolaccount bij Google
  2. Open de app Hangouts Meet, klik hiervoor rechtsboven op de 9 blokjes en klik op Meet
  3. Klik op Vergadering starten of deelnemen aan vergadering
  4. In het tekstveld vul je een zinvolle naam in, bvb die van je klas en klik op Doorgaan
  5. Jouw digitale klas is nu aangemaakt en kan je de komende weken gebruiken, je kan de klas “binnengaan” door op Nu deelnemen te klikken. De leerlingen zullen dit straks ook kunnen doen.
  6. Onderaan in het midden van het scherm ziet iedereen ook steeds het symbool van de camera en microfoon, door erop te klikken kan je deze aan- of uitzetten waardoor je zelf niet meer te horen of te zien bent in het videogesprek (rood betekent uit).
    Geluid aan/uitzetten
    Gesprek verlaten
    Camera aan/uitzetten
    Jouw scherm presenteren
    Extra opties waaronder jouw stream opnemen
    Overzicht deelnemers /deelnemers toevoegen
    Chatruimte
  7. De volgende stap is de link naar jouw digitale klas beschikbaar maken voor die leerlingen. Dit kan op verschillende manieren, makkelijkst is om als leerkracht al even de klas “binnen te gaan”, klik dus op Nu deelnemen. Je krijgt onmiddellijk een popup om mensen op verschillende manieren uit te nodigen, dit kan ook via e-mail indien nodig. Wij hebben echter de link nodig, deze staat als eerste in de lijst, in onderstaand geval is dit bvb https://meet.google.com/xer-jmzp-ukh, door te klikken op deze link komen leerlingen straks automatisch in jouw digitale klas terecht.
  8. Kopieer en plak deze link in Google Classroom (bvb bij Materialen zodat die altijd snel beschikbaar is en leerlingen niet lang hoeven te zoeken). Je kan de link natuurlijk op andere manieren delen (mail, favorieten, startpagina….)
  9. Vanaf nu kan je samen met de leerlingen in de digitale klas les geven.

Afhankelijk van het aantal deelnemers zal je live beelden zien of de profielfoto van de deelnemers, in de rechterbovenhoek zie je Mensen (en tussen haakjes het aantal deelnemers), daarnaast Chat, door op een van deze tabbladen te klikken kan je switchen tussen overzicht deelnemers en de chatbox. 

Secundair onderwijs - hangout

Deze chatbox is altijd beschikbaar tijdens de les en kan gebruikt worden voor leerlingen om vragen te stellen.

TIP !

Vraag leerlingen om hun microfoons uit te schakelen als ze niet gebruikt worden.

Vraag aan de leerlingen om gewoon de tekst “Ik heb een vraag” te typen in de chatbox (zoals ze dat ook zouden doen in de klas). De leerkracht kan dan aangeven wanneer de leerling zijn vraag kan stellen. Vraag aan de leerlingen om de chat niet te gebruiken om onderlinge conversaties te voeren, daarvoor kunnen ze de gewone Hangout chat gebruiken.

Screenshot 2020-03-16 at 12.12.30

Standaard staan microfoon en webcam aan voor elke deelnemer, dit betekent dat iedereen alles kan zien en horen wat door anderen gezegd wordt (net zoals in de echte klas).

Iedere deelnemer kan zelf beslissen om zijn geluid en/of beeld uit te zetten door onderaan op de microfoon en/of camera symbool te klikken, rood is dus uit.

In de lijst met deelnemers kan je snel zien of iemand zijn microfoon aan of uit staat (rood symbooltje microfoon)

Screenshot 2020-03-16 at 12.13.21

Om te voorkomen dat het instructiemoment verstoord wordt door pratende leerlingen kan je als leerkracht de leerlingen zelf “muten” (=dempen), dat betekent dat je vanop afstand hun microfoon kan uitschakelen, dit doe je zo:

Screenshot 2020-03-16 at 12.13.55

Aan de rechterkant zoek je in het overzicht de leerling waarvan je zijn geluid wil afzetten, vervolgens klik je op het pijltje aan de rechterkant van z’n naam:

Klik daarna op de microfoon om het geluid van die persoon uit te schakelen :

Screenshot 2020-03-16 at 12.14.59

Let wel op: je kan als leerkracht niet zelf de microfoon terug inschakelen van de leerlingen, dat moeten ze zelf doen en is omwille van privacy redenen ook logisch.

Screenshot 2020-03-16 at 12.15.03

De persoon die spreekt wordt automatisch in beeld gebracht, dus in principe zal de leerkracht steeds in beeld zijn als hij spreekt.

TIP!

Tot eind juni heeft Google scholen de kans om alle online lessen, instructiemomenten op te nemen. De beheerder moet dit wel inschakelen in het domein.

Dit kan heel eenvoudig :

  1. Open de digitale klas en “ga binnen” (Nu deelnemen)
  2. Klik rechts onderaan op de drie bolletjes (puntjes)
  3. Klik bovenaan in het menu dat verschijnt op Meeting opnemen

Na enkele seconden zie je in de rechterbovenhoek een opname symbool verschijnen. 

Screenshot 2020-03-16 at 12.20.25

Om de opname te stoppen volg je dezelfde stappen als die voor de opname te starten, onderaan rechts op de 3 stippen en kies dan voor Opname stoppen

Je krijgt ook meteen de melding dat de opname bewaard wordt in jouw Google Drive, je kan die terug vinden in de map Meet Recordings

In de app Hangouts Meet zit standaard de functionaliteit ingebouwd om met enkele klikken jouw scherm delen met de leerlingen.

Dit doe je als volgt:

Onderaan rechts klik je op Nu presenteren

Screenshot 2020-03-16 at 12.16.18

Vervolgens kan je kiezen om een enkel venster delen of je volledig scherm, dit werkt wel makkelijkst, dan is alles wat op jouw scherm zichtbaar is ook voor de leerlingen zichtbaar is.

Screenshot 2020-03-16 at 12.16.58

Je krijgt een dialoogvenster met de vraag om je scherm te delen, klik hiervoor ergens op het scherm symbool (rood kader), de knop delen wordt blauw en je bevestigt door op deze knop te klikken.

Screenshot 2020-03-16 at 12.17.31

Vanaf dit moment zal de leerling perfect kunnen zien wat je als leerkracht op jouw beeldscherm toont, dit kan een website zijn, een bordboek, oefeningen.. ook de annotaties die je maakt worden voor de leerlingen zichtbaar (zie hieronder bvb in een bordboek).

Screenshot 2020-03-16 at 12.18.13

Om je scherm niet meer te delen klik je onderaan rechts op Je presenteert nu en vervolgens op presenteren stoppen.

Screenshot 2020-03-16 at 12.19.04

TIP!

Je kan deze video’s nu perfect gaan toevoegen aan de daaropvolgende opdracht in Google Classroom, handig voor leerlingen die het instructiemoment nog even opnieuw willen bekijken. Of je kan zelfs de hele map met video’s delen zodat ze alle lessen en instructiemomenten opnieuw en op eigen tempo kunnen bekijken.

Om het instructiemoment af te sluiten volstaat het om, zoals op een smartphone, gewoon “in te haken” door op het rode telefoon symbooltje te klikken.

Succes!

Deze blog werd aangeleverd door David Minne, hoofd Google for Education bij Fourcast for Education en ICT-coördinator bij Scholengroep Moorsledegem. Via deze link vind je meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.