Je school op social media – voorkom de valkuilen

- Jeroen Langendam

Ook voor scholen biedt social media veel mogelijkheden om het eigen verhaal te vertellen. Maar dan moet je het wel slim aanpakken.

We hebben allemaal verhalen gehoord over de nadelen van Social Media: cyber-pesten, trolls en fake news zijn geen nieuwe begrippen. Ook is bekend dat social media gebruik kan leiden tot lagere toetsresultaten. Maar, zo betoogt Jamie Knowles, het is zonde om het kind met het badwater weg te gooien en als school helemaal niets met social media te doen.

Het gebruik van online socials kan onderwijsinstellingen helpen om haar verhalen te delen en op een positieve manier de communicatie met belangstellenden aan te gaan.

Jamie Knowles is Sr. Manager bij Common Sense Media en richt zich op training en bijscholing van onderwijsprofessionals. Voordat hij bij Common Sense aan het werk ging, stond hij voor de klas op een middelbare school in Oakland. Hij ontving niet alleen de Excellence in Teaching-prijs, maar was ook finalist in de “Leraar van het jaar”-verkiezing. Knowles weet dus waarover hij spreekt.

Voorkom de valkuilen

In een presentatie, getiteld “Educators and Social Media: Avoiding the Pitfalls” bespreekt hij hoe social media in de klas kan worden gebruikt, zonder daarbij de nadelen en risico’s uit het oog te verliezen. Knowles noemt hiervoor een aantal aandachtspunten en strategiën.

Aandachtspunten bij het toepassen van Social Media

Voorkom verkeerd gebruik door leerlingen

Social Media zijn bijzonder boeiend. Dat is een kracht, maar ook een valkuil. Een kracht, omdat de leerling zijn aandacht er goed bij houdt. Maar ook een valkuil, want soms is het de bedoeling dat de leerling zijn aandacht juist op iets anders richt. Leerlingen overschatten hun vermogen tot multi-tasking en hebben vaak niet eens door in hoeverre ze afgeleid zijn en daardoor minder met hun huiswerk of opdracht bezig zijn.

social-media-verslaving
Social Media kunnen sociaal-emotionele nadelen hebben. (Afb: Shutterstock)

Let op sociaal-emotionele effecten

Het is belangrijk als leerkracht om aandacht te besteden aan het sociaal-emotionele effect dat social media op de leerling heeft. De meeste leerlingen zien de online kanalen als iets dat positief is en hun stemming versterkt, maar leerlingen die ergens “mee zitten” of problemen hebben kunnen er juist dieper door in de put raken. Als docent moet je hier alert op zijn.

“Social Media is geen plek voor feedback of voor open discussies over uitdagingen waar je als school voor staat”.

Jamie Knowles

Verkeerd gebruik door de leerkracht

De leerkracht heeft altijd een voorbeeldfunctie

Als docent heb je altijd een voorbeeld-rol. Niet alleen in de klas, maar ook op social media moet je ervan uitgaan dat je leerlingen je weten te vinden. Zo maakte ik (schrijver van dit stukje) ooit mee dat er onrust in de klas was. Wat bleek, ze hadden een foto van jaren geleden gevonden, gemaakt toen ik werkte als begeleider op een zomerkamp en verkleed was als holbewoner. Die foto was ik allang vergeten, maar riep bij de leerlingen de nodige hilariteit op.

Privacy

Wees je ook altijd bewust van de privacy. Als leerkracht behoor je geen persoonlijke gesprekken met leerlingen online te voeren. Ook niet in een private chat. Ook deze gesprekken, die voor andere gebruikers onzichtbaar zijn, worden namelijk opgeslagen op de servers van het platform.

Ook het online posten van het door leerlingen gemaakte werk, of foto’s van leerlingen moet je zoveel mogelijk vermijden om privacy-gerelateerde problemen te voorkomen.

Verkeerd gebruik van middelen

Als je gebruik wilt maken van platforms als Twitter, Instagram of Facebook is het zinvol om na te gaan waar je doelgroep zich eigenlijk bevindt. Je moet kiezen voor een platform dat wordt gebruikt door bijvoorbeeld ouders, leerlingen of de community. Maak een duidelijke keuze voor één of twee platforms, om te voorkomen dat de werkdruk onnodig stijgt.

Hoe haal je het meeste uit social media?

Heb een social media plan

Volgens Knowles moet het gebruik van online communicatiekanalen breed worden gedragen. Als slechts één kartrekker er mee aan de gang gaat, voor slechts één project, zal het niet goed van de grond komen. Zorg dat het gebruik van social media goed is ingebed in een breed gedragen beleidsplan, waarin naast doelen en betrokkenen ook iets is vastgelegd over randvoorwaarden en privacy. Hierbij is de betrokkenheid van de schooldirectie van vitaal belang.

Vertel een verhaal

Social media is hét middel om je verhaal te vertellen en successen te vieren. Door hier als onderwijsinstelling gestructureerd mee om te gaan kun je zorgen dat je een goed en volledig beeld van je school laat zien. Dat gaat verder dan alleen maar aankondigingen en roosterwijzigingen. Via je sociale kanalen kun je laten zien waar je als school voor staat. Ook kun je direct in gesprek gaan met ouders of potentiële leerlingen, bijvoorbeeld met een live-chat.

Gebruik ze om het onderwijs te versterken

Social Media is overal. Door dit als school te omarmen kun je het goede voorbeeld geven en leerlingen leren hoe ze zich als goed “digitaal burger” moeten opstellen.

afbeelding: Shutterstock

Social Media is niet altijd het antwoord

Hoewel de socials een krachtig communicatiemiddel bieden, waarmee je meer kunt overbrengen dan alleen succesverhalen, is het niet altijd het juiste middel.

Knowles: “Social Media is waar je praat over het positieve. Je benoemt wat goed gaat en viert je successen. Het is echter geen plek voor feedback of voor open discussies over uitdagingen waar je als school voor staat”.

Volgens Knowles bevatten de sociale platforms een paar elementen waardoor het makkelijk is om te vervallen in negativiteit en geklaag: “Daarom zou ik absoluut terughoudend zijn in het gebruik van social media om de school te verbeteren of om feedback te krijgen”.