[adv] Wat met blind leren typen nu scholen terug meer moeten inzetten op kennis?

- Gastauteur

[Advertorial] We staan in de startblokken van het nieuwe schooljaar. Ook voor leerkrachten is dit telkens weer wat spannend, zeker nu met de nieuwe leerplannen. Er moet terug meer ingezet worden op kennisoverdracht en er blijft dus minder tijd over voor het aanleren van vaardigheden, zoals bv. het blind leren typen.

Nochtans is iedereen het er over eens dat leren typen vandaag een must is. Leerlingen die blind kunnen typen, hebben een enorme voorsprong op leeftijdsgenoten die dit niet kunnen, o.a. omdat ze hun aandacht meer kunnen richten op de inhoud van de tekst in plaats van het produceren ervan. Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte (dyslexie, DCD, autisme, schrijfproblemen, …) zouden hun leerkwaliteiten beter kunnen laten zien wanneer ze vaker kunnen typen. Zie ook dit artikel.

Typ10 ijvert er sinds enkele jaren voor om het blind typen klassikaal aan te leren en dit liefst al in het basisonderwijs omdat het leerproces op jongere leeftijd een stuk gemakkelijker verloopt. Door dit gestructureerd en in klasverband aan te pakken, krijgen alle leerlingen dezelfde kansen.

Soms geven scholen aan dat ze hiervoor jammer genoeg geen kostbare lestijd kunnen vrijmaken, een verzuchting die maar al te goed te begrijpen valt. Typ10 ging daarom op zoek naar een creatieve oplossing zodat het één het ander niet in de weg hoeft te staan:

De basis van het blind leren typen in slechts vijf lesuren

In het verleden was het steeds de bedoeling dat er 10 klassikale lessen aan het blind leren typen gewijd werden maar de essentie van het programma (het aanleren van de basisletters) kan gemakkelijk teruggebracht worden naar 5 lessen. Tijdens deze lessen wordt er ingezet op de multimodale leerstrategieën voor het memoriseren van de letterposities en het vinden van de letters op het toetsenbord.

Vervolgens kunnen de leerlingen dit zelfstandig verder inoefenen tijdens hoekenwerk, individueel contractwerk, middagpauze, zorgmoment en uiteraard thuis. Dit hoeft dus niet tijdens de lestijd te gebeuren. Via een handige opvolgtool kan de leerkracht de vooruitgang van de leerlingen bijhouden en individuele doelen bepalen.

Aangezien de leerlingen 2 jaar toegang hebben tot het programma, kun je de hoofdletters, cijfers en speciale karakters dan pas in het volgende schooljaar aan bod laten komen, eventueel tijdens de ICT-les of een korte herhalingsles.

Kennis oefenen terwijl je blind leert typen

Een andere belangrijke aanpassing is dat er in het online platform een extra vakoverschrijdende module is toegevoegd waardoor leerlingen het typen verder kunnen automatiseren, terwijl ze tegelijkertijd hun taal en WO oefenen (bv. woordenschat met verklaring, spelling, dictee, Frans of WO-weetjes). Op die manier zet je tegelijkertijd in op kennis én vaardigheden en staat niets je dus nog in de weg om het blind typen mee op te nemen op school!

We organiseren opleidingen voor leerkrachten zodat je de nodige tips, tricks en ondersteuning krijgt om leerlingen optimaal stap voor stap te begeleiden in hun leerproces.

Basisprincipes van Typ10

De Typ10 methode is gegroeid vanuit DRIE BASISPRINCIPES:

Inclusiviteit: Elk kind leert op een andere manier dus we reiken zoveel mogelijk verschillende leerkanalen aan. Er is veel aandacht voor neurodiversiteit en aandachtsstoornissen.

Begeleiding: Onderzoek wijst uit dat begeleid blind leren typen met goede instructie van een lesgever, de beste resultaten geeft. Zo is er bijvoorbeeld meer controle op het blijven inzetten van alle vingers en het kijken naar het scherm en niet naar het toetsenbord. We leiden leerkrachten op voor een optimale begeleiding.

Positieve bekrachtiging: Het niveau wordt stapsgewijs opgebouwd en gedifferentieerd per leerling. Er kunnen extra hulpmiddelen ingezet worden voor leerlingen die hier (nog) behoefte aan hebben. Er is ook geen afstraffing van fouten of tijdsdruk zoals in veel online programma’s het geval is. We zetten in op motivatie en reductie van faalangst.

Nieuwe projecten: Éénhandig typen en visueel geleid typen

Typ10 werkt samen met therapeuten, revalidatiecentra en met de universiteit van Gent om te blijven innoveren en om zo inclusief mogelijk te zijn. Sinds kort gaat dit nog een stap verder: er is nu ook een aangepaste versie ontwikkeld om kinderen te begeleiden die maar één hand actief kunnen inzetten bij het typen (bijv. door cerebrale parese, niet aangeboren hersenletsel, arm- of handdefecten) of kinderen die door motorische en/of cognitieve redenen slechts één of enkele vingers kunnen inzetten bij het typen.

Opleiding volgen

Wil jouw school ook starten met Typ10? Er worden online opleidingen georganiseerd op verschillende data. In samenspraak kan dit ook op jouw school doorgaan.


Dit is een commerciële bijdrage aangeleverd door Typ10. Heb je nog vragen of wil je graag meer te weten komen over de Typ10-methode? Schrijf je dan in voor een gratis online infosessie.