Minister Ben Weyts: ‘ICT-coördinatoren zijn de Messi en Neymar van de school’

- David Van Waeyenberghe

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts steekt tijdens ICT-praktijkdag ICT-coördinatoren en -leerkrachten een hart onder de riem. Hij noemt hen ‘frontrunners’ die voldoende ondersteund en opgeleid moeten worden.

De 36ste editie van de ICT-praktijkdag vond vandaag plaats in de Proximus Campus van UCLL in Leuven. Liefst 1.020 ICT-coördinatoren en -leerkrachten woonden de eerste ‘live’ editie na de coronapandemie mee. Een record en daar was organisator Hans De Four heel tevreden mee. Voor het eerst waren meer dan de helft (55 procent) van de deelnemers trouwens vrouwen. “De digitalisering is alom en de honger naar vorming ook. We voorzagen 16.800 minuten aan vorming en hadden daarmee 12 dagen kunnen vullen”, aldus De Four

Steun van de minister

Net als drie jaar geleden kreeg de ICT-praktijkdag het bezoek van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). De minister stond er op om ook deze keer de menigte toe te spreken. “Drie jaar geleden wisten we niet welke storm er enkele weken later op ons af zou komen. De coronapandemie zorgde voor heel wat onzekerheid, maar zoals een bekende voetballer ooit zei ‘elk nadeel heeft zijn voordeel’. Dat was ook zo voor de digitalisering in het onderwijs”, aldus minister Weyts.

De minister kon niet voorbij aan het feit dat Vlaanderen achterop hinkt, of hinkte, wat digitalisering betreft. Uit studies afgenomen in 2018 bleek dat we zelfs slechter scoorden dan landen als Zuid-Afrika. “Dat was een absolute wake-up call en we hebben hard ingezet om een ware remontada te verwezenlijken”, bleef Weyts in de voetbaltermen hangen. “De inhaalbeweging is versterkt door de Digisprong en het is belangrijk om die inspanningen nu verder te zetten.”

lees ook

Lerend Netwerk XR start met online opleidingen

Bootcamps om competenties te verhogen

De ICT-praktijkdag mocht nog een mooie naam ontvangen. Marijke Schroos, Algemeen Directeur van Microsoft BeLux, had het in haar keynote over het belang van levenslang leren. “We moeten investeren in digitale skills want er raken 450.000 jobs niet ingevuld. Die ontwikkeling start in de klas, zelfs in de kleuterklas. Het is van groot belang dat de leerkrachten, om die taak goed uit te voeren, zelf goed zijn opgeleid.”

Die opleiding en ondersteuning is volgens Schroos een kans en zelfs een plicht om tot publiek-private samenwerkingen te komen. De ICT-bootcamps, die vanaf september zullen plaatsvinden en waar scholen nog voor kunnen intekenen, zijn daar een voorbeeld van. “We moeten leren stoelen op drie punten: learn to learn, learn to fail en learn to collaborate. Zodra we op al die drie punten vooruitgang boeken, zullen we slagen in de missie van de digitale ontwikkeling.”

Minister Weyts, organisator Hans De Four en Marijke Schroos (Microsoft) tijdens de keynotes van de ICT-praktijkdag

1 miljoen euro voor Bootcamps

Vlaams minister Ben Weyts trok één miljoen euro uit voor de organisatie van die Bootcamps. Na een aanbesteding viel de keuze op Fourcast om de vormingen te geven. Er vinden op dit moment infomomenten plaats voor scholen die interesse hebben om als team, of voor de ICT-coördinator alleen, doorgedreven vorming te krijgen. “De interesse is zeer groot en we zullen een selectie moeten maken op basis van criteria zoals geografische ligging, platform overschrijdend of niet, netoverschrijdend of niet, enzovoort”, zegt Olav Adami van Fourcast.

De opleiding is gratis maar daar staat tegenover dat Fourcast en het Kenniscentrum Digisprong best veel verwacht van de deelnemers. “Het is een zwaar traject maar de meerwaarde zal er ook naar zijn. Het is positief dat we dit kunnen aanbieden, alleen is één miljoen niet zo heel veel. Zeker wanneer we de grote vraag zien, dan zullen we veel scholen moeten ontgoochelen. Maar misschien kan dat een incentive zijn voor een nieuwe aanbesteding”, aldus Adami.

lees ook

Drie nieuwe IT-richtingen in derde graad secundair onderwijs

Fond de caisse

Terug naar minister Ben Weyts. We kregen de kans om de minister een paar vragen voor te schotelen. Hoe hij de digitalisering ziet nadat de middelen van de Digisprong zijn opgebruikt, bijvoorbeeld. “Wel, het kan niet zijn dat we dan een stap terug zullen zetten. We zijn bezig met een inhaalbeweging en eind dit jaar zullen resultaten worden bekend gemaakt van dezelfde studies als in 2018. We moeten nu al vooruitgang hebben geboekt en die lijn ook in de toekomst doortrekken.”

Voor de minister is het duidelijk, er zal bijkomende ondersteuning komen voor infrastructuur. “Ik heb een ‘fond de caisse’ laten aanleggen van 100 miljoen euro. Dat is lang niet voldoende, maar het is wel een basis waar de volgende legislatuur mee aan de slag kan. Het is een som waar we die bestemming aan hebben gegeven. Ik kan mij niet inbeelden dat, welke minister er ook op de post zal komen, de inspanningen zal terugdraaien. Ik vind trouwens niet dat alles digitaal moet. De digitalisering moet, waar mogelijk, bijdragen aan de leerwinst van leerlingen”, besluit een optimistische minister.