‘Bootcamps’ stomen schoolteams klaar voor Digisprong

- Cédric Van Loon

Er komen zogenaamde bootcamps voor schoolteams uit het basisonderwijs die op korte tijd veel willen leren over het gebruik van ICT in de klassen. Ook ICT-coördinatoren zullen een bootcamp kunnen volgen rond specifieke thema’s zoals privacybescherming en cyberveiligheid.

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) trekt hier 1 miljoen euro voor uit. “De Digisprong is veel meer dan een golf aan ICT-toestellen: we investeren ook in ICT-beleid en in de digitale vaardigheden van de leerkrachten”, zegt Weyts. “Ons onderwijs had een achterstand inzake digitalisering, maar we buigen die achterstand nu om in een voorsprong. Dat verbetert ook de onderwijskwaliteit”.

De eerste doelgroep zijn schoolteams uit het basisonderwijs, die collectief willen bijleren over het gebruik van ICT op school. De bedoeling is om hele schoolteams onder te dompelen in digitale leermiddelen en ICT-beleid met korte, intensieve cursussen buiten de lesuren. Zo zou je bijvoorbeeld alle leerkrachten en andere personeelsleden van een basisschool in een weekend een gezamenlijke stoomcursus kunnen geven over digitalisering in de klassen.

Weyts doet nu een oproep aan kandidaat-organisatoren die een aanbod willen uitwerken op maat van schoolteams uit het basisonderwijs. De tweede doelgroep voor de ‘bootcamps’ zijn de ICT-coördinatoren van scholen, die door de Digisprong-investeringen nu voor grotere uitdagingen staan. Zo zouden zij opleidingen kunnen volgen rond gespecialiseerde thema’s zoals privacybescherming, cyberveiligheid en digitale leeromgevingen.

“In een ‘bootcamp’ kan je zelfs mensen die nog geen enkele ervaring hebben met ICT in de klas een basisopleiding geven”, zegt Weyts. “Al onze investeringen in digitalisering dienen de onderwijskwaliteit. Leerkrachten krijgen veel meer mogelijkheden in de klas. Sterke leerlingen kunnen meer uitdaging krijgen, zwakkere leerlingen betere begeleiding. Het is soms een grote transformatie, zeker in sommige basisscholen, maar we gaan de schoolteams zoveel mogelijk helpen om er een succes van te maken”.