Vlaanderen stelt nieuwe minimumdoelen op voor basisonderwijs

- Cédric Van Loon

De Vlaamse regering wil de onderwijskwaliteit in het basisonderwijs verbeteren met een nieuw kader voor minimumdoelen. Een expertencommissie onder leiding van Prof. Dr. Daniël Muijs zal deze doelen uitwerken. De focus ligt op een kennisrijk curriculum, met extra aandacht voor Nederlands en wiskunde.

Uit internationale peilingen blijkt dat de leerprestaties van Vlaamse leerlingen al twintig jaar dalen. Vooral begrijpend lezen, wiskunde en wetenschappen gaan achteruit. Vlaanderen scoorde ooit bij de top, maar behoort nu tot de sterkste dalers in Europa. De Vlaamse regering wil deze trend keren met een nieuw systeem van minimumdoelen.

Het concept van een ‘kennisrijk curriculum’ staat centraal in de nieuwe aanpak. Dit betekent dat leerlingen systematisch kennis opbouwen doorheen hun schoolcarrière. Concreet worden er minimumdoelen vastgelegd voor de derde kleuterklas, het vierde leerjaar en het zesde leerjaar. Het doel is om alle leerlingen een stevige basis te geven en zo sociale ongelijkheid in het onderwijs te verminderen.

Nieuwe procedure en controle

De bestaande eindtermen en ontwikkelingsdoelen verdwijnen en maken plaats voor minimumdoelen die per vakdiscipline vastliggen. Voor Nederlands en wiskunde moeten alle leerlingen deze doelen individueel behalen op het einde van de lagere school. Andere vakken, zoals geschiedenis en wetenschap, worden op populatieniveau beoordeeld.

Om de nieuwe doelen uit te werken, stelt de Vlaamse regering een expertencommissie aan. Deze commissie, onder leiding van Prof. Dr. Daniël Muijs, bestaat uit academici en onderwijsexperts uit binnen- en buitenland. Daarnaast wordt de procedure om de minimumdoelen vast te leggen vereenvoudigd, zodat ze sneller kunnen worden ingevoerd. De Vlaamse onderwijsinspectie zal toezien op de naleving en scholen kunnen worden gesanctioneerd als ze onvoldoende inspanningen leveren.

De nieuwe minimumdoelen moeten vanaf 1 september 2025 in werking treden. Scholen krijgen een overgangsperiode om hun leerplannen aan te passen.