Zoom lanceert vier nieuwe educatieve functies

- Laura Herijgers - 3 min

Zoom voegde afgelopen week vier nieuwe functies toe aan het communicatieplatform. De nieuwigheden moeten hybride leeromgevingen, waarbij leerlingen tegelijk fysiek en digitaal les volgen, beter ondersteunen.

De nieuwe functies die Zoom lanceert, werden allemaal aangevraagd door leerkrachten of administratief ondersteunend onderwijspersoneel.

Naast de functies die momenteel integreren maakt Zoom bekend dat eind deze maand Anywhere Polls integreert. Resultaten van de bevragingen kunnen daardoor altijd geraadpleegd worden en zijn niet langer vastgebonden aan één meeting. Een poll hergebruiken is eveneens mogelijk.

Achtergronden voor Chromebooks

Zoom brengt als eerste een kleine verbetering aan de functionaliteit van het platform op Chromebooks. Het bedrijf trekt daar een belangrijke kaart want Chromebooks zijn toestellen die op heel wat schoolbanken terechtkomen.

Concreet is het voortaan mogelijk een virtuele achtergrond in te stellen of de achtergrond te blurren op Chromebooks.

Breakout rooms

Aan de breakout rooms van Zoom zijn twee functies toegevoegd. Program Audio geeft de organisator van de meeting de mogelijkheid om video’s te delen met audio. De integratie van LTI Pro maakt het dan weer mogelijk groepjes al in te delen voor de onlinepresentatie start. Vanaf de start van de meeting komt een leerling dan terecht in het toegewezen groepje.

Breakout rooms zijn een erg handig hulpmiddel voor leerkrachten om leerlingen gemotiveerd te houden tijdens de les. Meer tips om leerlingen bij de les te houden, vind je hier.

lees ook

Blijf digitaal bij de les dankzij deze tips

Chat en wachtruimte

De twee andere verbeteringen zijn voor de Zoom-onderdelen rondom de videovergadering heen. In de chat is het voortaan mogelijk audio- en videoberichten te delen. Een bericht kan een maximale lengte van drie minuten hebben.

Bron: Zoom

Voor organisatoren is het tot slot mogelijk de naam aan te passen van deelnemers die zich bevinden in de wachtruimte.