Technopolis en Cartamundi zetten in op STEM met hybride bordspel ‘De Stemmels’

- Ilene Langen

Vanaf vandaag kunnen scholen het hybride bordspel ‘De Stemmels’ inzetten in het klaslokaal. STEM wordt in een verhaal met fictieve wezens gegoten, zodat tieners aan de slag kunnen met laagdrempelige opdrachten.

Technopolis en Cartamundi sloegen de handen in elkaar om met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds ‘De Stemmels’ te ontwikkelen. Het hybride bordspel laat tieners kennismaken met STEM aan de hand van laagdrempelige opdrachten.

Voor wie?

Het spel is vooral bedoeld voor leerlingen uit de derde graad van het lager onderwijs. Toch kunnen ook leerlingen uit de tweede graad al kennismaken met STEM, wanneer je als leerkracht eigen missies toevoegt. Daarnaast zal ook de eerste graad van het secundair onderwijs nog geboeid zijn door de opdrachten.

Hoe werkt het?

De Stemmels zijn kleurrijke wezens die onder de grond wonen, maar ze zijn jaloers op de bovengrondse familie Verboven. Ze willen alles doen wat zij ook kunnen, denk maar aan muziek maken of afval recycleren. Uiteraard hebben ze daar hulp en een portie STEM voor nodig.

De Stemmels
Bron: De Stemmels

Aan de hand van basisopdrachten worden leerlingen gestimuleerd om na te denken over STEM-gerelateerde oplossingen. Spelers werken zo aan het computationeel en kritisch denken en leren beter samenwerken. Wie al gevorderde kennis en vaardigheden bezit, wordt door extra uitdagingen gestimuleerd. Als leerkracht begeleid en faciliteer je het spel.

Hybride spel

Omdat het spel hybride is, moeten leerlingen niet alleen materialen bouwen maar ook met de tablet opdrachten uitvoeren. Dankzij augmented reality en de 360°-view zien spelers de virtuele wereld door de ogen van de Stemmels.

Het spel is hier verkrijgbaar en kan je aanschaffen voor 59,99 euro (excl. verzending). Eén speldoos is goed voor het plezier van 30 leerlingen.