Solvay en CERN ontwikkelen samen STEM-leerprogramma

- David Van Waeyenberghe - 3 min

De Belgische multinational Solvay heeft samen met het Zwitserse CERN een STEM-leerprogramma ontwikkeld voor studenten in het middelbaar onderwijs.

Solvay en CERN, het Europese laboratorium voor kernfysica, hebben deze week het CERN-Solvay Education Programma voorgesteld. Het gaat om een driejarig programma met als doel om jongeren wereldwijd betrokken te maken in wetenschap, technologie, engineering en wiskunde, de STEM-vakken met andere woorden. Met het programma willen Solvay en CERN jongeren warm maken voor een latere job in de sector.

Online en in het CERN

Het programma is onderdeel van de onderwijstak van Science Gateway, het vlaggenschip van CERN wat betreft wetenschappelijke educatie. Dat project moet de deuren openen in de zomer van 2023. Het programma omvat zowel online lessen als workshops en kampen in het CERN.  Het moet de jongeren in staat stellen zich te connecteren en engageren met kernfysica en de link ermee om het universum te begrijpen.

De slogan van het programma is ‘Discover your inner scientist: there are no limits to what you can explore’. Geen grenzen dus voor de jongeren die aan het programma deelnemen. Het omvat onder andere online experimenten die moeten aantonen dat wetenschap voor iedereen is, ongeacht leeftijd of academische ervaring. De studenten zullen ook de mogelijkheid krijgen om in contact te komen met wetenschappers en hun projecten in een CERN-werkomgeving in Genève.

Nieuw weg voor Solvay

Het wetenschappelijk programma in samenwerking met CERN is nieuw voor Solvay. De Belgische chemische multinational gaat alvast voluit in het programma. “We geloven dat STEM-opleidingen een cruciale rol spelen in wetenschap en de heruitvinding van sommige dingen”, zegt CEO Ilham Kadri. “Via de samenwerking met een leidinggevende organisatie zoals CERN, die onze passie voor STEM deelt, willen we de volgende generatie wetenschappers inspireren via kennis, vertrouwen en hands-on ervaringen.”

lees ook

Focus op STEM en talen in nieuwe eindtermen

Langs CERN-kant valt te horen dat leeftijd, gender en cultuur geen rol mogen spelen in wetenschappelijke opvoeding. “Het partnerschap moet jongeren aanmoedigen om een carrière in STEM te kiezen. Dit doen we door hen de kans te geven zich te engageren met het werk in CERN. Deze unieke leerervaring kan hun grondig vormen richting een toekomstige carrière”, aldus Fabiola Gianotti, Algemeen directeur bij CERN.