Schoolsluiting Corona biedt ruimte voor innovatie

- Jeroen Langendam

Nu alle lesactiviteiten op last van de overheid zijn stilgelegd, komt tijd vrij. Door deze aan onderwijsinnovatie te besteden, komt het onderwijs van de toekomst dichterbij.

Het kan je niet ontgaan zijn, vorige week heeft de Belgische federale regering drastische maatregelen genomen in de strijd tegen het Corona-virus (Covid-19).

Ook het onderwijs voelt de gevolgen van het virus. Maar de complete lock-down van het onderwijs (tot en met 3 april) biedt leerkrachten ook tijd en ruimte om na te denken over innovatie. Als alle lessen zijn opgeschort, biedt dat ruimte om te experimenteren met apps die het onderwijs leuker maken. Je kunt onderzoeken of er educatieve games zijn die in je les verwerkt kunnen worden. Een voorbeeld hiervan zijn de lessen over biodiversiteit, opgezet samen met het Wereld Natuurfonds, die je via Minecraft aan kunt bieden.

En er is ook eindelijk tijd om je STEAM-lessen naar een hoger plan te tillen. Dat is nodig, want de STEM-monitor 2019 (van juni 2019) was “gematigd positief” over de uitvoering van het Vlaams actieplan. Dit actieplan is bedoeld om jongeren te stimuleren voor een wetenschappelijk of technisch beroep te kiezen. 2020 is het laatste jaar van dit actieplan. Nog niet alle doelen zijn behaald. Maar met een eindsprint is het behalen van de doelstellingen nog steeds mogelijk.

Samenwerken aan innovatie ondanks isolatie

Zelfs in isolatie sta je overigens niet in je eentje voor de uitdaging innovatie van het onderwijs vorm te geven. Want dankzij platforms zoals Wooclap kunnen leerkrachten de koppen bij elkaar steken en prachtige nieuwe dingen verzinnen. Samen kom je verder.

Door de tijd die je anders had besteedt aan lesvoorbereiding, klassikaal onderwijs en persoonlijke begeleiding in te zetten voor innovatie kun je grote slagen maken. Wie weet komt daardoor het onderwijs van de toekomst in één klap jaren verder.