Online activiteiten: Hoe besteden kinderen hun tijd?

- Jeroen Langendam

Kinderen besteden veel tijd aan online activiteiten. Ze zitten soms uren aan hun telefoon en iPad gekluisterd. Maar wat doen ze allemaal wanneer op het internet?

Ondanks alle pogingen van ouders om de schermtijd van hun kinderen nog enigszins binnen de perken te houden is de tijd die kinderen online doorbrengen alleen maar toegenomen. Internet is een integraal onderdeel van het dagelijks leven van kinderen.

 De London School of Economics and Political Science (LSE) heeft als onderdeel van een groter onderzoek uitgezocht wat kinderen zoal doen op het internet. Alle online activiteiten vallen volgens de onderzoekers in één van de drie categorieën: onderwijs, sociale activiteiten en entertainment.

Grote verschillen in online activiteiten per land

Vooral het kijken van videos, muziek beluisteren, chatten met vrienden en familie en social media blijven populair. Wel blijken er tussen de verschillende Europese landen grote verschillen. Door verschillen in de manier van meting zijn er helaas geen betrouwbare cijfers voor België die ter vergelijking kunnen dienen.

De meest  opvallende conclusie die de onderzoekers trekken is echter dat de online tijdsbesteding verrassend stabiel is.

Van de kinderen kijkt in Slovenië slechts 43% regelmatig  onlinevideo’s, terwijl dit in Litouwen 82% is. Muziek luisteren is vooral in Servië populair (81%), terwijl Duitse kinderen dat slechts in minderheid doen (45%). In Duitsland gebruikt slechts 14% van de kinderen het internet om met vrienden en familie te communiceren, terwijl dit percentage in Roemenië (77%) fors hoger ligt.

Online gamen is ook nog altijd een van de meest populaire online activiteiten. 71% van de Litouwse kinderen doet dit dagelijks. In Slovenië logt slechts 27% van de kinderen dagelijks in. Het vooroordeel dat vooral jongens online gamen wordt door de cijfers ondersteund. In bijna alle landen blijkt een twee keer zo grote groep jongens online spellen te spelen dan meisjes.

Online gamen, zoals het spelen van Fortnite 2, blijft (vooral onder jongens) een onverminderd populaire activiteit.

Gebruik internet voor school

Ook wanneer we kijken naar het gebruik van internet voor school, is er een grote spreiding in online activiteit. Slechts 16% van de Poolse kinderen gaat (dagelijks) voor hun schoolwerk online. In Litouwen is dit 46%. In de meeste landen zegt hooguit één op de drie kinderen nooit (of bijna nooit) internet te gebruiken voor school. Er zijn geen grote verschillen tussen jongens en meisjes.

Het gebruik van het internet als onderdeel van de opleiding neemt toe naarmate kinderen ouder worden. Kijken we bijvoorbeeld naar de leeftijdscategorie van 9-11 jaar oud, dan schommelt het percentage tussen de 9 en 32%. De leeftijdsgroep daarboven (12-14 jaar) scoort nooit lager dan 12%. België scoort in deze categorie met 60% het hoogste van alle landen.

Ook zijn de kinderen in Litouwen goed op de hoogte van de actualiteiten. 39% van de kinderen gebruikt het internet om het nieuws te volgen. Dat percentage is in Duitsland het laagst (9%)

Online activiteiten: goed of slecht

Natuurlijk zouden we willen dat kinderen een groter deel van hun tijd steken in online activiteiten waar ze iets van leren. Toch is ook online entertainment niet per se slecht. Kinderen raken vertrouwd met internet en technologie. Bovendien kunnen ze van gaming ook nieuwe vaardigheden leren.

Hoewel voorlopig onderzoek aantoont dat kinderen die meer tijd online doorbrengen meer risico’s lopen, benoemt hetzelfde onderzoek ook dat deze kinderen beter gewapend zijn tegen online bedreigingen.

Weinig nieuws onder de zon

De meest  opvallende conclusie die de onderzoekers trekken is echter dat de online tijdsbesteding verrassend stabiel is. De resultaten in 2020 kwamen sterk overeen met de uitkomsten van eerder onderzoek in 2010. De verdeling over de drie categorieën blijkt min of meer constant. Ondanks de explosie aan mobiele devices blijken kinderen nog altijd min of meer dezelfde online activiteiten te ontplooien.