Onderwijs een stuwende kracht achter groei Virtual Reality

- Jeroen Langendam

Ondanks een haperende start zal de groei van Virtual Reality de komende jaren voortduren. Mede dankzij het onderwijs. Dat concludeert een marktonderzoek van ABI Research.

Het onderwijs is één van de stuwende krachten achter de ontwikkeling van Virtual Reality (VR). Dat blijkt uit een marktonderzoek uitgevoerd door ABI Research.

Volgens het rapport zal de markt voor Virtual Reality sterk groeien. In 2024 zal, dankzij een jaarlijkse groei van 45,7%, de omzet aan VR-producten ruim 24,5 miljard dollar bedragen.

Het onderzoek erkent dat Virtual Reality de hype tot nu toe niet heeft weten waar te maken, maar dat er achter de schermen veel ontwikkelingen platsvinden.

De belangrijkste factor achter de groei van de consumentenbestedingen aan Virtual Reality blijft de entertainmentsector. Langzaam maar zeker komen er meer VR-games op de markt.

Groei Virtual Reality vooral uit zakelijke en educatieve toepassingen

Belangrijker dan entertainmenttoepassingen zijn echter de zakelijke en educatieve toepassingen van Virtual Reality: “Gerekend naar omzet zal de commerciële en organisatiemarkt in 2021 de consumentenmarkt voorbij streven”.

Belangrijkste pioniers die de groei van Virtual Reality een impuls geven zijn volgens het ABI-onderzoek de gezondheidszorg, retail, bouw en onderwijs. We kunnen de komende tijd dus een groot aantal nieuwe eduactieve VR-apps verwachten.

Het volledige onderzoeksrapport is hier (tegen betaling) te downloaden.