LinkedIn veruit het populairste merk in phishing-mails

- Cédric Van Loon

LinkedIn is met voorsprong de meest populaire naam die hackers misbruiken om phishing-aanvallen te lanceren. 52 procent van alle berichten linkt naar het professionele sociale netwerk.

In een onderzoek van Check Point publiceert de securityprovider een top 10-lijst van meest populaire merken die worden misbruikt in phishing-aanvallen. LinkedIn staat hier met stip op één met meer dan de helft van alle malafide e-mailberichten die merken misbruiken. Dit is de volledige lijst:

  • LinkedIn (52 procent)
  • DHL (14 procent)
  • Google (7 procent)
  • Microsoft (6 procent)
  • FedEx (6 procent)
  • WhatsApp (4 procent)
  • Amazon (2 procent)
  • Maersk (1 procent)
  • AliExpress (0,8 procent)
  • Apple (0,8 procent)

De populariteit van LinkedIn is opvallend. Vorig kwartaal noteerde Check Point bij LinkedIn 8 procent. Dit kwartaal is het professionele sociale netwerk meer dan zes keer populairder geworden bij hackers. Het stoot DHL van de troon dat tot vorig kwartaal de ranglijst aanvoerde.

Phishing-pogingen op grote schaal

“Deze phishing-pogingen zijn gelegenheidsaanvallen. Criminele groepen zetten deze phishing-pogingen op grote schaal op en voeren ze uit met als doel zoveel mogelijk mensen zover te krijgen dat ze hun persoonlijke gegevens prijsgeven”, zegt Zahier Madhar, Security Engineer Expert bij Check Point Software in België.

“Sommige aanvallen zijn gericht op het verkrijgen van macht over individuen of het stelen van hun informatie, zoals we nu zien bij LinkedIn. Andere zijn pogingen om malware op bedrijfsnetwerken in te zetten, zoals de nep-e-mails met vervalste vervoersdocumenten die we bijvoorbeeld veel in de scheepvaartsector zien.”