Hoe blijf je tijdens covid in contact met je leerling?

- Jeroen Langendam

Door covid is het stil op de campus. Tijd voor MOOCs om hun plek in het onderwijs in te nemen?

Hoe houd je contact met je leerling of student wanneer je door covid geen klassikale lessen kunt geven? Er zijn analoge en digitale opties.

Het geven van onderwijs is een vorm van podiumkunst. De belangrijkste uitdaging is om een connectie tot stand te brengen. We willen de leerling in contact brengen met de lesstof. In de meeste gevallen loopt die connectie via de leerkracht.

Goede leerkrachten weten hoe ze het contact met die leerling kunnen leggen. We maken ons vooral zorgen over de tweede stap, namelijk hoe we de lesstof zo kunnen vormgeven dat de leerling er enthousiast mee aan de slag gaat.

Door covid moeten we ons nu echter ook buigen over de eerste stap. Want hoewel tools als Teams, Classroom en Zoom erg behulpzaam zijn, bieden ze niet de zelfde mate van contact als persoonlijk onderwijs.  Ook het contact tussen leerlingen onderling heeft onder covid te lijden. Daarmee verliezen ze de mogelijkheid elkaar te helpen en van elkaar te leren.

Analoog menselijk contact

In grote lijnen zijn er twee manieren om contact met de student te behouden. Je kunt kiezen voor het digitale contact, of voor analoog contact.

Zo kunnen universiteiten ervoor kiezen om de campus geopend te houden, zelfs al zijn er geen lessen. Werkruimtes kunnen ingericht worden zodat kan worden samengewerkt met inachtneming van de anderhalvemeter regel. Ook kunnen koffietentjes en kantines redelijk eenvoudig als afhaal-locatie fungeren. In de VS kiest onder meer de University of South California voor deze aanpak.

Een woordvoerder vertelt dat onderwijs voor studenten om meer gaat dan kennis vergaren: “Het is net zo goed een sociale ervaring. Het gaat bij studenten ook om het ontdekken van hun eigen identiteit”.

Virtueel contact

Niet elke universiteit maakt de keuze om analoge ontmoetingen te faciliteren. Sommige vrezen misschien voor nadelige gezondheidseffecten, bij anderen zullen kosten een rol spelen in de afweging. Zij kunnen kiezen om niet alleen het onderwijs digitaal te maken, maar ook informele digitale contactmogelijkheden te creëeren.

Zo zocht het bekende MIT, zocht naar een manier om tijdens covid het informele contact op de “Infinite Corridor” te simuleren. Deze route is voor de universiteit een belangrijke verbindingsader. Het pad verbindt pad alle gebouwen op de campus en is de belangrijkste ontmoetingsplek van de campus. Via Slack probeert de universiteit de Infinite Corridor digitaal te maken. 1.000 Studenten maken hier gebruik van. Ook heeft de universiteit een aparte support group gemaakt voor eerstejaars studenten.

Maak Zoom leuker

Sommige docenten proberen de raarste dingen om hun online colleges ten tijde van covid boeiend te houden. Ze vragen studenten naar hun herkomst en vragen hen een bijpassende achtergrond te gebruiken, spenderen veel tijd in persoonlijke gesprekken en gaan soms zelfs nog verder.

Eén informaticadocent heeft een ander geheim wapen gevonden om de presentie te verhogen: bij elk college draagt de docent een andere gekke hoed. Studenten zijn nieuwsgierig en loggen bij elk college in.

Onbekend is echter of deze studenten de hele les aanwezig blijven.

Een tip die meerdere docenten delen: voer je zoom-lessen staand uit. Hiermee kom je energieker en boeiender over.