Google Originality houdt studenten scherp

- Jeroen Langendam

Google heeft een interessante nieuwe manier gevonden om haar zoekmachine in te zetten: plagiaatdetectie. De naam van dit product? Google Originality.

Wanneer een leerling werk inlevert, heb je als docent weinig middelen om spiekwerk en plagiaat te signaleren. Google heeft een manier gevonden om de technologie achter haar zoekmachines te gebruiken om plagiaat te kunnen herkennen.

De plagiaatdetector ‘Originality‘ vergelijkt het ingeleverde werk met honderden miljarden webpagina’s en tientallen miljoenen boeken. Daarna stelt het een rapportage op met de vergeten bronvermeldingen worden gesignaleerd. Google noemt dit bewust geen plagiaat, omdat het vergeten van een bronvermelding ook onbedoeld kan zijn.

Google Originality herkent niet alleen letterlijk knip-en-plakwerk. Google’s Originality herkent het ook wanneer een leerling zinnen slechts heeft geparafraseerd.

De leerling kan het eigen werk controleren

Overigens zou je als leerkracht eigenlijk alleen perfect werk moeten ontvangen. Met de tool kunnen leerlingen hun werk zelf ook controleren. Daardoor kunnen ze fouten herstellen voordat ze hun opdracht inleveren.

Google Originality en content eigendom

Hoe zit het met de eigendomsrechten op de content die wordt gescand? Veel tech-bedrijven stellen immers in hun voorwaarden dat ze alle rechten krijgen over de content die op of via hun platform wordt verstuurd.

Google is hierover duidelijk: “Het werk van leerlingen en studenten dat met deze tool wordt gescand wordt geen eigendom van Google en ook niet opgeslagen. We zoeken voor informatie die publiekelijk online beschikbaar is.”

Nadeel daarvan is dat de database waartegen Google vergelijkt kleiner is dan in theorie mogelijk zou zijn. Een leerling die een werkstuk van zijn of haar oudere broer of zus inlevert, zou daarom door Google Originality niet worden herkend.

Daarom overweegt Google scholen de optie te bieden om scholen een eigen archief aan te bieden. Hierin kan de school stukken opslaan van haar eigen leerlingen en studenten. Ook deze stukken blijven eigendom van de school, zodat leerkrachten ook onderling gedeelde teksten kunnen herkennen.