Cybersecurity-vaardigheden in de praktijk met Project Ares

- Jeroen Langendam

Project Ares biedt een veilige plek om te oefenen met cybersecurity.

Praktijkervaring opdoen in cybersecurity, maar dan zonder risico op hacks? Dat kan in een gesimuleerde, veilige, omgeving. Project Ares biedt zo een omgeving.

Ons leven komt meer en meer online. Was cybersecurity vroeger iets dat een IT-er “erbij”deed, inmiddels hebben organisaties gehele afdelingen die zich bezig houden met cybersecurity.

Veel leerlingen van nu zullen in de toekomst in hun werk met cybersecurity te maken krijgen. Maar ook als ze een ander carrière pad willen volgen is cybersecurity belangrijk. Ook nu speelt een groot deel van hun leven zich online af.

Dat cybersecurity belangrijk staat buiten kijf. De beste manier om jezelf cybersecurity eigen te maken is in de praktijk. Maar je wilt niet experimenteren met de veiligheid van je netwerk.

Circadence biedt met Project Ares een mogelijkheid om op praktische wijze en in een veilige omgeving te leren en te oefenen

Voor beginners en gevorderden

Project Ares richt zich op leerlingen van het secundair onderwijs en studeten en  is ontwikkeld om steeds te blijven uitdagen. Met een uitgebreide verzameling tutorials en de verschillende cybersecurity games leer je concepten in de praktijk te gebruiken. Zo wil Project Ares niet alleen je cybersecurity-kennis vergroten maar ook bijdragen aan het ontwikkelen van kritisch denkvermogen, logica en scenario-denken.

Om te voorkomen dat Project Ares veroudert zorgen de ontwikkelaars er ook voor dat nieuw ontdekte kwetsbaarheden en hacks worden vertaald in nieuwe leerscenarios.

Gamification werkt

Cybersecurity is complex en abstract. Veel leerlingen haken dan ook af als het te theoretisch wordt. Dat maakt een onderwerp als cybersecurity een dankbaar thema voor gamification. Door het onderwerp in een game te vangen komt het vakgebied tot leven en ziet de student de relevantie.

Leerlingen die worstelen met wiskunde kunnen door de realistische uitdaging ineens gestimuleerd worden zich dieper in hun huiswerk te verdiepen. Een onderwijsprofessional uit het hoger onderwijs: “Gamification intrigeert en introduceert een gevoel van voldoening in het leerproces.”

Praktische oefening voor praktisch werk

Je leert niet fietsen door een boek te lezen, maar door op de fiets te stappen. Net zo vereist een praktisch vakgebied als cybersecurity praktijkervaring. Platforms zoals Project Ares bieden de veilige omgeving om de benodige praktijkervaring op te doen.

Meer weten over hoe je Project Ares kunt inzetten in het onderwijs? Bekijk de (on demand) webinar.