CodeFever trekt nieuwe lessenreeks op gang

- David Van Waeyenberghe

CodeFever vzw is begonnen aan deel twee van de programmeerlessenreeksen. Opnieuw helpen leerkrachten en vrijwilligers jongeren hun eerste stapjes, of een vervolgtraject, te nemen in de programmeerwereld.

Van september tot december vonden de eerste lessenreeksen van het schooljaar plaats. Nog tot juni organiseert CodeFever vzw het tweede deel waarbij opnieuw jongeren met interesse in programmeren terecht kunnen. “De jeugd van tegenwoordig zit graag aan een scherm gekluisterd. Het is net die grote interesse in computers en technologie die we bij CodeFever graag zien”, zegt medeoprichter Katelijne Duerinck. “Onze missie is namelijk om kinderen een voorsprong te geven met de nodige computervaardigheden.”

leertraject

Sinds 2015 organiseert CodeFever lessenreeksen en zomerkampen. De vzw mag jaarlijks 6.000 kinderen verwelkomen, hoofdzakelijk tijdens de wekelijkse lessen. “Aan de hand van een doordacht leertraject in verschillende levels zet een team van enthousiaste leerkrachten en assistenten zich wekelijks in om hun kennis en knowhow door te geven aan de volgende generatie programmeurs. Voor heel wat kinderen zijn de lessenreeksen een vervolg, maar nieuwe instappers van 8 tot 18 jaar kunnen nu ook voor de eerste keer deelnemen”, gaat Duerinck verder.

Zeven jaar geleden nam Arthur Bayart voor het eerst deel aan een lessenreeks. “Ik kreeg op school een flyer en herinner me nog goed dat we het met leraar Dirk over Scratch hadden. Dat was de basis van programmeren: condities, variabelen, lussen, kortom het algoritmisch denken”, aldus de nu 18 jarige Bayart. Intussen is hij student Electronica-ICT én assisteert hij tijdens de CodeFever-lessen. “Het algoritmisch denken komt naast het programmeren zeker van pas omdat het een manier van denken is dat je kan toepassen op problemen die niets met ICT te maken hebben.”

lees ook

Aron Bauwens is beste Anonymous-codeur

29 locaties

CodeFever organiseert lessen op liefst 29 plaatsen in Vlaanderen. Via diverse programmeertalen (Scratch, Minecraft Education, JavaScript, Python,…) leren de deelnemers creatief en logisch redeneren, structureren, samenwerken, probleemoplossend en computationeel denken. “De kids doen dit door  helemaal zelf games te maken. “Want hoewel we het ‘lessen’ noemen blijft leren programmeren niet alleen een waardevolle, maar vooral ook een leuke hobby”, besluit Katelijne Duerinck.

Op zaterdag 11 maart starten heel wat lessenreeksen die lopen tot het einde van het schooljaar. Inschrijven kan via codefever.be.