AP Hogeschool zet in op meisjes en technologie in digitale workshop

- Ilene Langen

Hoewel meisjes al vaker voor STEM-opleidingen kiezen, blijven ze ondervertegenwoordigd. Potentieel talent wordt zo niet voldoende benut. Daarom zet AP Hogeschool de workshop ‘Girls & technology’ op poten voor leerkrachten uit het basis- en secundair onderwijs.

Vorig jaar nog bleek uit de STEM-monitor dat steeds meer meisjes kiezen voor een STEM-opleiding. Het aandeel vrouwelijke instromers klom in 2021 met maar liefst 27,41 procent in de tweede graad van het secundair onderwijs. Toch blijft er ruimte voor verbetering en AP Hogeschool wil daar iets aan doen.

Online workshop

Ben je zelf (STEM-)leerkracht en wil je de meisjes in je klas stimuleren om met wetenschappen en techniek aan de slag te gaan? Dan kan je je inschrijven voor de gratis workshop ‘Girls & technology’ op woensdag 2 februari 2022, online van 9u tot 12u.

Genderbewust lesgeven

In het eerste deel ga je aan de slag met genderbewust lesgeven en leer je hoe je STEM-activiteiten genderbewust kan organiseren. Dit zorgt ervoor dat je zowel meisjes als jongens gelijke kansen kan bieden in de klas. In het tweede deel van de workshop wordt ingezet op ‘floorplanner’, een programma waarbij je ruimtes leert tekenen om in 3D in te richten (als STEM-activiteit).

Deze workshop sluit aan bij het ESF Girls and technology-project (GiTe) dat meisjes probeert warm te maken voor STEM. Inschrijven voor de sessie kan via deze link.


lees ook

Vlaanderen trekt STEM-leerlijn door van basisonderwijs tot universiteit