Strengere eindtermen? Zorg voor slimme klaslokalen

- Gastauteur

[ADV] Parate kennis. ‘In onze tijd’ – jaartal vul je zelf maar in – werd je op school klaargestoomd voor de echte wereld door veel kennis op te slaan. Met uitgebreide hoofdstukken, veel lessen om van buiten te leren en een paar weken later de obligate toets. Nog steeds kan ik diverse data van belangrijke geschiedkundige gebeurtenissen opsommen. 1066: slag bij Hastings. 476: val van het (West-)Romeinse Rijk. 1302: Guldensporenslag. 1815: Napoleon verliest in Waterloo. Vandaag werkt die aanpak echter niet meer.

Die parate kennis is handig in een quiz, dat wel. En dan heb ik het nog niet over de huiselijke discussies die we soms hebben over de plot van die ene film, of die ene acteur al dan niet ook in die andere film meespeelde, de releasedatum van LP’s, … Want voor de tieners thuis is dat tijdverlies. “Ik googel het wel even”, zeggen ze. Einde discussie.

Googelen en levenslang leren

Als ouder zal je je ongetwijfeld al eens geërgerd hebben aan de leerattitudes van je kinderen. “Waarom nog van buiten leren als je het ook kan googelen?” Jongeren en millennials zijn er zelfs trots op dat ze snel kunnen navigeren naar de informatie die ze nodig hebben voor elke taak of discussie. Je kan je daarover druk maken, maar het is misschien wel de juiste manier om klaar te zijn voor de toekomst.

Als ouder zal je je ongetwijfeld al eens geërgerd hebben aan de leerattitudes van je kinderen.

Want het is nu al duidelijk dat een baan voor het leven verleden tijd is. Mijn ouders zijn geëindigd bij de werkgever waar ze ooit gestart zijn. Ik heb al een paar werkgevers achter de rug, en bij de volgende generaties zal dat een veelvoud zijn (en niet alleen omdat we langer moeten werken). Ze zullen niet enkel meer van werkgever veranderen, ook van industrie en zelfs van takenpakket. Wat maakt dat ze levenslang zullen moeten leren om dergelijke overstappen succesvol te kunnen maken. Meta-leren heet dat, of ook wel zelfonderwijs en autodidact.

Meta-leren

We moeten ze nu al voorbereiden. Studenten meer verantwoordelijkheid geven voor hun eigen opleiding en hen voorbereiden op een dynamische werkplek vol ‘disruptieve’ technologie zoals AI, VR en AR, 3D-printing, robots. Slimme klaslokalen kunnen daarbij helpen.

Want de impact van technologie op belangrijke sectoren is enorm. Denk nog maar aan het recente nieuws over de banksector (KBC, ING, …) of de telecomsector waar duizenden klassieke banen verdwijnen en tegelijkertijd gezocht wordt naar nieuwe profielen. Dat wordt ook mooi geïllustreerd in ons recentste onderzoek. We hebben 17 vooraanstaande denkers gevraagd naar de impact van technologie op de werkplek in 2025. En hun meningen hebben we vervolgens aan meer dan 7.000 Europese bedrijfsleiders en werknemers voorgelegd om hun perceptie en paraatheid voor deze veranderingen te testen.

De impact van technologie op belangrijke sectoren is enorm

Een van de belangrijkste conclusies – ook volgens Ben Hammersley, de hoofdredacteur van WIRED-magazine, is dat in de toekomst ‘meta-leren een belangrijke vaardigheid zal zijn voor werknemer én student.’ Bijna 60% van de bedrijfsleiders in Europa denken ook dat dit de nieuwe norm zal worden.

Waar zijn de slimme klaslokalen?

Maar is ons onderwijs daarop voorbereid? Zijn strengere eindtermen dé oplossing? Van leraren wordt steeds meer verwacht dat ze als een soort gids fungeren, in plaats van als docenten, om studenten te ondersteunen bij het volgen van hun eigen, op maat gemaakte educatieve doelen. In het onderzoek is 72% van de respondenten het ook eens dat leren op maat en persoonlijker moet, zelfs binnen een gedeeld klaslokaal.

Er is enige ongerustheid over de potentiële uitdagingen die nieuwe technologie zal brengen voor het traditionele onderwijsmodel. Toch zien de meesten, gezien de verwachte noden van de economie in 2025, dit als een positieve evolutie. Blended learning (een combinatie van online en offline educatieve hulpmiddelen) is voor 68% van de Europese beroepsbevolking een goede zaak, terwijl collaboratief onderwijs en meta learning door twee derden als positief wordt gezien. Ze zien ook een positief effect op de onderwijssector als geheel. Nieuwe technologieën creëren nieuwe manieren van werken en nieuwe manieren van werken kunnen leiden tot nieuwe verkenningen, ontdekkingen en ideeën.

Nieuwe technologieën creëren nieuwe manieren van werken en nieuwe manieren van werken kunnen leiden tot nieuwe verkenningen, ontdekkingen en ideeën.

En er zullen ongetwijfeld reacties zijn dat de toekomstige ‘Google it’-generaties minder goed geïnformeerd zijn. Maar de komst van technologie heeft in het verleden het tegendeel bewezen. Denk maar aan de boekdrukkunst. Ik zie deze aanpassingen van het onderwijsmodel (met integratie van meer technologie in de klas) als onderdeel van een trend op langere termijn.

In de klas kan meta learning ondersteund worden met een nieuwe reeks samenwerkingstechnologieën zoals interactieve projectoren, laptops, augmented reality en 3D-printen. Zo creëer je een ‘slimme’ leeromgeving waarbij de nieuwste technologieën gebruikt wordt om levenslang leren te ondersteunen, om onafhankelijk onderzoek aan te moedigen en creativiteit te stimuleren.  Dat maakt me enthousiast over onze toekomst.

Staat dit in jullie regeernota, beste onderhandelaars?

Dit is een ingezonden bijdrage van Inge Bruffaerts, Channel Marketing Manager bij Epson België. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.