Smartschool: ‘Escalatie netwerkaanvallen op schoolmodems’

- Jeroen Langendam

Steeds meer DDoS cyberaanvallen op leeromgevingen

Steeds vaker voeren leerlingen netwerkaanvallen uit op de modems van hun eigen scholen. Smartschool slaat daarom alarm en roept op tot alertheid.

Dat leerlingen een poging doen om het netwerk van hun school aan te vallen is niet nieuw. Waar leerlingen dertig jaar geleden een bommelding deden om onder een proefwerk uit te komen, kunnen ze nu hetzelfde effect bereiken met netwerkaanvallen. Het bleef echter lang bij incidenten.

Door covid-19 zijn we gedwongen om veel meer digitaal te doen dan we gewend waren. Afstandsonderwijs is de redding gebleken die ervoor zorgt dat het leren kan voortgaan. Tegelijkertijd maakt het scholen kwetsbaar. Jan Schuer van Smartschool zit een toenemend aantal cyberaanvallen die het onderwijs ontwrichten: “We hebben een escalatie gezien van netwerkaanvallen, en meer en meer gebeuren die richting de modems van de scholen.”

DDoS

Meest populair is, nog steeds, de DDoS aanval. Hierbij stuurt de aanvaller een grote hoeveelheid dataverkeer naar de website of modem, waardoor legitieme gebruikers geen toegang meer kunnen krijgen.

Schuer: “Voor scholen betekent dat in de praktijk dat het internet om de haverklap uitvalt. Alles en iedereen die online is, ondervindt een haperende internetverbinding.”

Dergelijke aanvallen zijn steeds vaker afkomstig van leerlingen die hun eigen school aanvallen. “Wekelijks hebben we contact met meerdere scholen hierover”, zegt Schuer.

Smartschool zelf was tijdens de Krokusvakantie 42 maal doelwit van een DDoS-aanval. De cybersecurity van Smartschool kan dit meestal goed aan, maar scholen zijn vaak minder goed beschermd. Sterker nog, scholen tonen zich verrast dat een leerling hun netwerk kan platleggen.

Wat moet er gebeuren”?

Om netwerkaanvallen te voorkomen zouden scholen volgens Smartschool twee zaken moeten doen. Ten eerste moeten scholen serieus werk maken van de beveiliging van hun netwerkverbinding. Maar ook moeten scholen de dialoog zoeken met ouders en scholieren om jongeren digitaal op te voeden.

Ten slotte vraagt Smartschool beleidsmakers een degelijk wettelijk kader op te stellen. Daarmee zouden malafide websites geblokkeerd kunnen worden. Het zijn dit soort sites waar de jongeren de tools vinden om hun eigen school plat te leggen.