‘Een laptop in de klas is geen doel, wel een hulpmiddel’ – Cédric Van Overwaele

- David Van Waeyenberghe

Cédric Van Overwaele (37) is sinds 2009 ICT-coördinator in het Sint-Gertrudiscollege van Wetteren. Hij neemt ons mee op een trip door het ICT-landschap van de school.

Dit interview was voor Cédric een klein beetje van moeten. Onze vorige ICT-coördinator in deze rubriek, Tom Schockaert, had ons namelijk getipt. Schoolit nam de raad in dank aan en al na een paar minuten begrepen we waarom Tom ons Cédric had aangeraden. Een fijn persoon, met een hart voor IT en een visie voor de school. En iemand die onze jeugdsport nog altijd beoefent… tafelvoetbal.

Sint-Gertrudiscollege

Cédric Van Overwaele is ICT-coördinator in het Wetterse Sint-Gertrudiscollege, goed voor 950 leerlingen, negentig leerkrachten en nog flink wat andere medewerkers. De ICT-last valt, laat ons zeggen gelukkig maar, niet volledig in de tas van Cédric. “In totaal werken we met drie personen aan alles wat met ICT te maken heeft binnen de school”, steekt de naar Herzele uitgeweken Zottegemnaar van wal. “Ik hou me fulltime bezig met de technische kant van de zaak. Een collega is aangesteld als pedagogisch ICT-coördinator en heeft er nog een kleine lesopdracht bij. Sinds de Digisprong is ons team versterkt met een derde persoon die vier uur per week ondersteuning geeft en op donderdag steekt ook vrijwilliger Jo een handje toe.”

Toen we de Europese middelen kregen voor de Digisprong, hebben we eerst nagedacht over een plan op lange termijn. Het geld is één ding, het nuttig besteden is nog iets anders.

Cédric Van Overwaele – ICT-coördinator SGW

“We proberen binnen de school zoveel als mogelijk zelf te doen. Mijn speeltuin is de infrastructuur. Die moet op punt staan, anders kan het hele systeem niet goed werken. Daarom hebben we recent ons wifi-netwerk en de glasvezel vernieuwd. Toen we de Europese middelen kregen voor de Digisprong, hebben we eerst nagedacht over een plan op lange termijn. Het geld is één ding, het nuttig besteden is nog iets anders.”

Leerkrachten als gewoontedieren

Voor Cédric en het ICT-team moesten eerst de leerkrachten op de digitale trein stappen. Pas in een latere fase stappen de leerlingen op. “In onze visie moeten de leerkrachten minstens evenveel kennis hebben van digitale toestellen, platformen en middelen dan onze leerlingen. Daarom hebben we ervoor gezorgd dat zij in de eerste plaats hun eigen laptop kregen. We haalden de computers weg uit de klassen en vervingen die door dockingstations. Op die manier kan de leerkracht altijd en overal zijn eigen toestel gebruiken.”

Elke ICT-coördinator zal het bevestigen, leerkrachten zijn niet het meest gemakkelijke doelpubliek wat betreft de implementatie van nieuwe toepassingen. “Mijn ervaring leert dat ze soms rare kronkels hebben en gewoontedieren zijn. Daar is op zich niets mis mee. Ik begrijp dat de ICT-vernieuwingen niet altijd met open armen worden ontvangen. Daarom is een goede educatie, via ons pedagogisch luik, ontzettend belangrijk. Met wat tijd, vorming en wederzijds begrip komen we er altijd wel uit.”

lees ook

‘Bootcamps’ stomen schoolteams klaar voor Digisprong

Laptopschool

Wie naar de website van het SGW surft, leest onder de rubriek ICT meer over het laptopproject van de school. Sinds dit schooljaar is dat project opgestart. “Zoals gezegd hebben we eerst nagedacht hoe we de middelen van de Digisprong zo effectief en duurzaam mogelijk kunnen gebruiken. We zijn niet over één nacht ijs gegaan en willen de ingeslagen weg ook op lange termijn volhouden. Daarom hebben we dit schooljaar de leerlingen van het eerste, derde en vijfde voorzien van een eigen laptop.”

“Het is geen toestel dat is aangekocht door de school en ter beschikking wordt gesteld van de leerlingen. Nee, de leerlingen kopen het toestel aan via een partner. Onze taak (en uiteindelijk doel) is om, via de middelen van de Digisprong, ervoor te zorgen dat de schoolfactuur voor de ouders zo goed als ongewijzigd blijft. Een hele uitdaging, want het gaat om in totaal 1.000 laptops. Omdat het belangrijk is dat alles vlot verloopt, splitsen we het project op over twee jaar. Volgend schooljaar zullen alle leerlingen hun eigen toestel hebben.”

De laptops die SGW gebruikt, zijn Windows-toestellen met touchscreen. “Ook hier hebben we goed over nagedacht. We zijn een Microsoft-school met sinds kort heel veel toepassingen in de cloud. Voor onze leerlingen kozen we voor een Dell laptop met actieve pen en waarbij het scherm 360° kan draaien. Het toestel kan als een A4 plat liggen op de tafel, wat onder andere voor minder spiekkansen moet zorgen. We hebben ook nagedacht over Chromebooks maar die zijn naar ons inzicht te beperkt voor het secundair onderwijs.”

Onze taak (en uiteindelijk doel) is om, via de middelen van de Digisprong, ervoor te zorgen dat de schoolfactuur voor de ouders zo goed als ongewijzigd blijft.

Cédric Van Overwaele – ICT-coördinator SGW

Laptops ja, maar…

Elke leerling beschikt vanaf volgend schooljaar over een eigen laptop en ook de leerkrachten surfen mee op de digitale versnelling. Is de weg naar een volledig digitale school ingezet, daar in Sint-Gertrudiscollege? “Wel, de digitalisering is niet meer weg te denken. Zo zitten we via OneDrive en SharePoint grotendeels in de cloud en worden bestanden automatisch gesynchroniseerd. Dat is ook zo voor bestanden die leerlingen op hun toestel opslaan.”

“Die werkwijze heeft veel voordelen. Denk maar aan een kapot toestel bij een leerling. Zodra hij of zij zich inlogt op een ander toestel dan heeft de leerling meteen weer toegang tot al de bestanden. Het is wennen voor iedereen, maar er is zeker een grote meerwaarde in onze manier van werken.”

“Pas op, we voeren de laptops in en hopen dat veel leerkrachten digitale lesmethoden zullen ontwikkelen. Maar toch blijven ook andere vaardigheden van groot belang. We willen die zeker niet naar de achtergrond duwen. Integendeel. Voor ons is een laptop in de klas geen doel op zich maar een hulpmiddel. Lezen, schrijven, papieren boeken, enzovoort blijven ook van groot belang voor de ontwikkeling van de leerling.”

STEM SGW
Da Vinci centraal in STEM

Geen cash met PingPing

Cédric Van Overwaele kreeg sinds de Digisprong een pak extra werk. Dit schooljaar alleen al vergde de implementatie van 500 nieuwe laptops heel wat organisatie en een flinke dosis goesting. Ook voor de coronapandemie zat de school in een digitale versnelling. Met toepassingen in verschillende gebieden van de school. Het betaalsysteem PingPing is zo een voorbeeld van waar ICT is gebruikt om een heikel schoolpunt aan te pakken.

“We zijn met het project gestart in 2016. Ons doel was om zoveel als mogelijk cash geld te weren uit de school. Leerlingen ontvangen bij de start van het schooljaar een betaalkaart. De ouders zetten daar thuis of op school geld op en de leerlingen kunnen met de kaart materiaal, eetbonnetjes, enzovoort kopen. Het zorgt niet enkel voor minder cash geld en dus minder kans op diefstal. De manier van werken leert de leerlingen ook omgaan met digitale betaalmiddelen. Het heeft dus een opvoedend karakter.”

Fysieke lessen blijven de voorkeur wegdragen. Toch lijkt het mij een mooie stap voorwaarts dat we op sommige momenten ook afstandsonderwijs kunnen aanbieden.

Cédric Van Overwaele – ICT-coördinator SGW

“En zo zijn we met nog verschillende zaken bezig. De boekenkost omlaag brengen is nog zo een voorbeeld. Dat kan door meer lesmethodes digitaal aan te bieden. Nog een voorbeeld is de schoolfactuur. Die was tot voor kort op papier, nu digitaal. We bekijken nu de mogelijkheid om met QR-codes te werken zodat de ouders gemakkelijker de rekening kunnen betalen. Tot slot starten we in december voor enkele vakken met digitaal evalueren en examens afnemen, al dan niet met de laptop.”

Leren uit de coronatijd

De ICT-coördinator neemt regelmatig zijn werk mee naar huis, omdat het vaak niet anders kan. “Wanneer ik aanpassingen moet doorvoeren aan het netwerk, of zaken moet installeren, dan kan dat alleen wanneer de school leeg is. In de coronaperiode was het hard werken om zo snel mogelijk het afstandsonderwijs mogelijk te maken. We moesten toen heel veel doen op korte tijd. Daaruit hebben we veel geleerd en dat komt ons nu goed van pas.”

SGW gebruikt de expertise bij leerlingen die langdurig afwezig zijn. “Fysieke lessen blijven uiteraard de voorkeur wegdragen. Toch lijkt het mij een mooie stap voorwaarts dat we op sommige momenten ook afstandsonderwijs kunnen aanbieden”, zegt Cédric Van Overwaele.

“Vaak heb ik thuis iets meer rust om dingen te doen. Het gebeurt regelmatig dat ik aan een dag begin met verschillende taken op de planning. Wanneer ik aan het eind van de dag zie wat ik van die planning kan afvinken, dan is het resultaat vaak miniem. Er duikt altijd wel een vraag of een probleem op dat snel een oplossing vergt. Dat hoort er bij, maar soms is het wat frustrerend.”

In december start SGW met digitaal afnemen van examens en evalueren

Bijscholingen

“Gelukkig kunnen we rekenen op de steun van de directie. We moeten onze keuzes goed staven en verantwoorden maar eens ze mee zijn in het verhaal, dan volgen ze ons helemaal. Er zijn drie directieleden, waarvan één vroeger pedagogisch ICT-coördinator was. Die ervaring uit het veld helpt natuurlijk. Onze overlegmomenten zijn geen overbodige luxe want mensen realiseren zich pas wat we doen wanneer er problemen zijn. Bijvoorbeeld wanneer er geen internet is. Al zijn deze momenten gelukkig minimaal.”

“De directie staat ook open voor eigen initiatieven. Zo is mij nog nooit een nascholing geweigerd. Ik heb CCCP (Computer en Cyber Crime Professional) bijgestudeerd in avondonderwijs. Dat was een thuisopleiding via Howest. Enerzijds was het uit eigen interesse maar het komt ook van pas in de schoolomgeving. De opleiding heb ik zelf bekostigd maar de directie van haar kant was zeer flexibel in verband met leer- en examenmomenten.”

“In het geheel moet je de job gewoon graag doen. We krijgen budgetten en de kans voor nascholingen maar de functie is nog altijd niet voldoende aantrekkelijk in vergelijking met de privésector. Voor het geld moet je niet in de school zijn. Maar anderzijds geeft een schoolomgeving wel een aantal zekerheden zoals een vaste benoeming, regelmatige uren en vakantieperiodes (al moet er in sommige ook worden gewerkt natuurlijk).”

De Dell laptop waarmee de leerlingen van SGW aan de slag gaan.

3D-printer

Technologie speelt ook in de privésfeer een rol bij Cédric. “Het interesseert me, ja. Tijdens de coronapandemie kocht ik, eerst thuis en later op school, een 3D-printer en ging er mee aan de slag. Ook de leerkrachten op school vinden het leuk en samen bekijken we welke projecten we er mee kunnen realiseren. Dat kan gaan van dingen voor de klas of zaken die we kunnen verkopen tijdens een schoolfeest. Ik vind het leuk om dingen te leren en nog leuker om deze kennis over te dragen naar collega’s en leerlingen.”

“VR is nog zo een interessegebied. Ik heb het al verschillende keren uitgeprobeerd op recreatief vlak en het is ontzettend leuk. Het is in mijn ogen nog te vroeg om die technologie te gebruiken in onze doorstroomschool. Dat zal er op een dag zeker van komen maar nu is het toepassingsgebied nog te beperkt. Ik heb de indruk dat mijn dochter ook dol is op technologie. Ze is pas 2,5 jaar maar wanneer ik thuis kom met mijn laptop, dan wil ze altijd plaatjes kleuren. Ik sta ervan te kijken hoe snel die kinderen nieuwe zaken oppikken.”

Padel is voor mij een zen-momentje. Dan koppel ik los van alle digitale middelen en ga ik op in het spel.

Cédric Van Overwaele – ICT-coördinator SGW

Zen-momentjes

Het leven van Cédric Van Overwaele is, gelukkig voor hem, niet alleen het ICT-gebeuren bij SGW. Zijn vrije tijd draait, naast gezien en avontuur, rond kleine balletjes, die van padel en de kickertafel. “Padel doe ik sinds vorig jaar bij Bonair in Herzele. Het is daar dat ik collega Tom Schockaert leerde kennen. Het padel is voor mij een zen-momentje. Dan koppel ik los van alle digitale middelen en ga ik op in het spel. Het is ook een ideaal moment om andere mensen beter te leren kennen.”

Een andere hobby van Cédric doet bij veel lezers ongetwijfeld een belletje rinkelen. “Op vrijdagavond speel ik kicker, tafelvoetbal, in competitieverband. Dat doe ik al jaren met mijn vriendengroep. Het is gegroeid uit de periode waarin we in het weekend een stapje in de wereld zetten. Nu is het voor ons een vast moment om elkaar te ontmoeten. Onze thuisbasis is Paddy’s Pub in Zottegem. Mijn beste positie is vooraan al kan ik ook als keeper uit de voeten.”

Bedankt Cédric voor deze unieke kijk op jouw werk en visie op ICT. Succes met alles wat je doet en gaat doen voor SGW. Natuurlijk ook veel succes op de padelcourt en aan de kickertafel!


Dit is een interview binnen de ‘ICT-coördinator aan het woord’-reeks. Met deze rubriek willen wij ICT-coördinatoren hun verhaal laten doen. Op die manier kunnen ze van elkaar leren en eens gluren bij de buren. Wil jij graag zelf deelnemen of ken je iemand in je omgeving? Contacteer ons via info@schoolit.be voor een eerste kennismaking.